dijous, 25 d’octubre del 2007

Notícia o novel·la? O ambdues coses?

La notícia que he triat, extreta del portal d'informació http://www.vilaweb.cat/, resumeix un conflicte que hi va haver al ple de les Corts del País Valencià el passat dimarts 23 d'ocutbre.
Milagrosa Martínez, Presidenta de les Corts, va tallar la intervenció de la diputada de Compromís pel País Valencià, Marina Albiol, quan feia un discurs sobre la llibertat d'expressió i la defensa de la república. En el seu discurs, la diputada ha defensat la llibertat ideològica i la convocatòria d'un referèndum perquè els ciutadans triïn si volen viure en una república o en una monarquia. Com que la diputada de Compromís ha canviat el guió previst inicialment, la presidenta de les Corts li ha demanat tres vegades que parlés del què figurava a l'ordre del dia i finalment li ha retirat la paraula.
Per novel·lar aquesta notícia, hauríem de prendre com a protagonista, en principi, la diputada Marina Albiol, o fins i tot Milagrosa Martínez, la Presidenta de les Corts, ja que són els personatges més rellevants d'aquesta notícia.
En la novel·la, si finalment prenem Albiol com a protagonista, i fins i tot la mateixa narradora, podríem començar explicant la seva entrada al partit, és a dir, els seus inicis.
"(...) Feia anys que en Vicenç m'ho comentava, em parlava d'aquesta possibilitat, fins que vaig prendre la decisió de fer el pas, de parlar amb altra gent, començant per anar a algunes Executives de Compromís, fins que una tarda vaig omplir la butlleta de militant (...)".
A partir d'aquí podriém passar a relatar les vivències de la protagonista fins la seva sel·lecció com a Diputada.
"(...) En Joan, Secretari de Finances del partit, ja feia mesos que li comentava a en Guillem, el número u de Compromís, la possibilitat que jo arribés a ser diputada. Sempre havia estat una meta, un objectiu, un premi a la feina constant, però mai ho havia vist tan aprop com fins aleshores. (...) Quan en Guillem m'ho va plantejar, de seguida vaig afirmar-li-ho, tot i que era conscient que hauria de renunciar a força coses a partir d'ara, però que m'encoratjava i m'engrescava la idea (...)."
I d'aquí, fins als fets de la notícia de Vilaweb:
"(...) Al sortir del ple, vam decidir que el mes següent llegiria un manifest, durant el meu torn al Congrés, sobre qüestionar la Corona, sobre la llibertat d'expressió, sobre la crema de fotografies del monarca d'uns dies enrere a Girona,... aquest manifest el vaig enllestir en poc més d'una hora, ja que tenia les idees molt clares (...). Un cop al ple, vaig començar a llegir el meu manifest, mentre certs diputats del Partit Popular em xiulaven. Jo, ferma, seguia la meva lectura convençuda, fins que la Presidenta de les Corts em demanava que em limités a seguir el guió previst. Jo vaig decidir seguir fent el que feia, ja que era el meu torn de paraula i una de les coses que demanava era la llibertat d'expressió, que en aquest mateix moment se m'estava prenent. A la tercera vegada, Milagrosa Martínez, la Presidenta de les Corts, em va apagar el micròfon i vaig haver de replicar-li-ho, tot i que sense fer-me cas, em va convidar a tornar a l'hemicicle (...).
Així, agafem una part fictícia i una part realista d'aquesta notícia per convertir-la en una hipotètica novel·la, prenent com a protagonista una de les persones que intervenen en els fets, sent ella mateixa la narradora, explicant-nos fins i tot els seus pensaments, intencions i objectius, és a dir, aquells trets psicològics del personatge que hem creat.
Està clar doncs, que de qualsevol notícia, amb un toc literari i imaginatiu, en podríem crear tota una novel·la!

1 comentari:

Bernat Vilaró Sabaté ha dit...

El títol de l'exercici, "Notícia o novel·la? O ambdues coses?" no és que sigui un dubte o una pregunta; és el títol que li he volgut posar a la feina, d'alguna manera per donar a entendre que sí, que d'una notícia en pots treure una novel·la, que alhora, no deixarà de ser una notícia, ja que aquesta n'és l'origen.