dissabte, 23 de febrer del 2008


Els moviments avantguardistes responen a uns objectius comuns que poden resumir-se en tres punts:
-Destrucció de la tradició anterior.
-Provocació com l'arma més eficaç per crear un antiart i una de les pràctiques més genuïnes de les avantguardes, propagandística i programàtica alhora.
-La recerca de noves formes artístiques, en la línea de valorar l'originalitat com a base de la modernitat.



Salvat Papasseit, Joan
1894-1924. Va essser el més emblemàtic dels poetes catalans.
Tot d'una mostrà les seves inquietuts avanguardistes com impulsor de revistes literàries de vida efímera “Un enemic del poble” (1917), “Arc voltaic” (1921) i “Proa” (1921).
Al 1920 va divulgar el seu manifest futurista “Contra els poetes en minúscula” mostrat així un moment d'entusiasme avantguardista amb les obres “Poemes en ones hertzianes”(1919), “L'irriador del port i les gavines” (1921). Però després va fer uns canvis cap a les formes més tradicionals, la poesía popular, amb les obres: “El poema de la rosa als llavis” (1923) considerat un dels més grans llibres de la poesia eròtica europea, i “Ússa menor”(1925), publicat pòstumament. Salvat- Papasseit va morir a Barcelona, víctima de tuberculosis.
El poema de la rosa als llavis
Aquest llibre és la narració emocionada d'una experiència amorosa i eròtica que descriu els moviments més íntims d'unes imatges netes i luminoses.
El poema unitari està compost per trenta-un poemes distribuïts en una introducció i vint seccions d'extensió desigual, autònomes però interdependents.
També el poema es pot dividir en dos àmbits diferents que mantenen punts de contacte:
L'àmbit líric en el qual s'explica el procés d'una història amorosa com: l'aprenentatgee amorós, els peparatius de la comunió amorosa, etc...
L'àmbit líric en el qual el poeta descriu la seva alegria exultant.
I l'estructura del llibre en dos blocs:
L'amor és sotmés a un procés de sacralització que confereix una dimensió quasi mística a l'amor que està vivint.
L'estimada és comparada insistentment amb la naturalesa, sobretot amb les flors, per tal d'exaltar-ne la bellesa.
I finalment hi ha com a tercer apartat, un apèndix de la narració amorosa en el qual, un cop acabada la història, els amants que s'han de separar, es prometen fidelitat i mostren el seu enyorament.
En aquest llibre els elements avantguardistes cal destacar els dos cal·ligrames que recorren a diferents tipus de lletra i sobretot al color de la tinta com a elements simbòlics i decoratius, així com la forma que dibuixen i el significat que ténen.


Obres

(castellà)
Glosas de un socialista (1916)
Humo de fábrica (1918)

Poesia
Poemes en ondes hertzianes (1919)
L'irradiador del Port i les gavines (1921)
Les conspiracions (1922)
La gesta dels estels (1922)
El poema de La rosa als llavis (1923)
Óssa Menor (1925, edició pòstuma)