dimecres, 9 de gener del 2008

Antic testament, Gènesi, 16, 1-5, Naixement d'Ismael

Sarai, la muller d'Abram, no li havia donat cap fill. Però tenia una esclava egípcia que es deia Agar. Sarai digué a Abram:

--Mira, el Senyor m'ha privat de tenir descendència. Pren, doncs, la meva esclava, i potser gràcies a ella podré tenir algun fill.

Abram va acceptar la proposta. Quan ja feia deu anys que Abram residia al país de Canaan, Sarai li va donar per muller Agar, la seva esclava egípcia. Abram va dormir amb ella, i Agar va quedar embarassada. Però quan ella s'adonà que esperava un fill, ja no va respectar més la seva mestressa. Sarai va protestar al seu marit:

--Tu ets el responsable d'aquest menyspreu. Jo mateixa vaig posar la meva esclava als teus braços, i, quan ella ha vist que esperava un fill, ja no em respecta. Que el Senyor sigui jutge entre tu i jo!

Aquest fragment del antic testament de la bíblia, tracta sobre Sarai, una dona qui el Senyor li ha privat la descendència, i no pot donar-li fills al seu marit Abram.

Decideix entregar-li la seva esclava egípcia Agar per que els hi fagi pares, pero aquesta, al saber que està embarassada, deixa de tenir respecte a Sarai, i ella fa responsable d'aquest acte a Abram.

Finalment diu: Que el Senyor sigui jutge entre tu i jo!

És literari perquè aquest és un tema que en aquella època era normal, moltes dones no podien tenir fills i donàven als marits les seves esclaves per poder tenir-los.

En aquest cas, l'esclava, al saber que és la veritable mare, li perd el respecte, com si per això pensés que ella té tot el poder, i la Sarai, sentint aquest menyspreu li dóna la culpa al seu marit, i vol que el Senyor jutgi qui té la raó.