dimarts, 20 de novembre del 2007

"Quo vadis, Hispania?"


Aquest matí he hagut de marxar de l'institut a l'hora de Literatura Catalana per poder-li fer una entrevista a l'alcalde de la nostra ciutat, el senyor Antoni Balmón. El motiu, el meu Treball de Recerca sobre "La Transició".

En una de les meves preguntes, l'alcalde m'ha assegurat que la Transició acabà el 1982 amb la victòria a les urnes del PSOE, i que així doncs, 25 anys després, ja no podem dir que estem en Transició, tot i que mai hi ha hagut una ruptura amb el Franquisme.


Arribant a casa, ràpid per dinar i tornar a l'institut (dimarts tenim tarda,...), mentre parava taula he posat el Telenotícies de TV3 i m'ha sobtat una notícia que podeu veure a la següent pàgina web: http://www.noticies.cat/pnoticies/notItem.jsp?item=noticia&idint=230415

El jutge multa amb 2.700€ els primers joves que van cremar fotos del rei.

No vull entrar en discussions sobre si té sentit o no jutjar una persona per cremar la foto d'un monarca (es veu que vivim a Espanya, segle XXI, i la llibertat d'expressió i la democràcia és total... haha!). El que més m'ha impactat és que el jutge no deixava que els acusats parlessin en català durant el judici. Els joves no han canviat l'idioma i han seguit parlant en català. Al final, el jutge ha cedit, tot i que els hi ho ha recriminat.


Així doncs, m'he quedat una mica sobtat: per una banda, l'alcalde de la meva ciutat diu que la Transició, aquell període que enllaçava una Dictadura on el català estava prohibit amb una Democràcia, ja ha acabat. I ha acabat fa 25 anys. I quan arribo a casa, per les notícies veig que gairebé han obligat a dos joves a parlar en castellà durant un judici, dient que no ho podien fer en català ja que "Esto es Madrid, estáis en España, vosotros sois españoles y teneis la obligación de conocer y hablar en castellano". No ho sé... tinc encara el dubte al cap.

Per cert... aquests joves han cremat unes fotos d'una persona que és qui és gràcies a qui ja sabeu. I encara hi ha gent que el defensa.


I per concloure, amb tot això, un darrer dubte: avui és 20-N de 2007, o 20-N de 1975?



A la imatge: els dos darrers Caps d'Estat de l'Estat Espanyol donant-se la mà


Siset


3 comentaris:

Adalaisa ha dit...

Personalment, crec que encara queden molts assumptes a arreglar, molts draps bruts que hem acceptat sota el nom de democràcia sense replantejar-nos res.
És increïble que a l'Audència Nacional encara no es pugui parlar el català i que el jutge apel·li a l'article 3 de la Constitució quan els va dir als joves que podien parlar perfectament en castellà perquè l'havien après i era un dret i un deure. Sense paraules.
Molt bé, Siset, per tenir un punt crític davant de la realitat i analitzar sempre les paraules.

Plaerdemavida ha dit...

Encara que no sapigui molt d'aquest tema, volia dir que m'agrada molt la part final en la que Siset dóna el seu punt de vista, amb les dues preguntes iròniques .
Trobo que té una bona expressió i que diu les coses amb respecte.
I un altra cosa, jo trobo que no s'ha d'exagerar per cremaar unes fotos, però també s'ha de tenir un respecte per la persona, sigui qui sigui.

Bernat Vilaró Sabaté ha dit...

Totalment d'acord, Plaerdemavida. Però si s'ha de respectar "UNA" persona, que es respectin TOTES les persones.